Menu Content/Inhalt

W niniejszym artykule chciałem przedstawić wydawnictwa filatelistyczne: stemple, karty, koperty, znaczki, nalepki niezwiązane z pocztą szybowcową ale mające zastosowanie dla zawodów szybowcowych.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Mistrzostwa Świata rozegrano na lotnisku aeroklubowym Quanto Vientos pod Madrytem. W zawodach wystartowała rekordowa liczba 58 pilotów z 19 państw. Po raz pierwszy startujących podzielono na dwie klasy; szybowce jednomiejscowe i dwumiejscowe. Regulamin dawał dowolność odnośnie pasażera w przypadku szybowców dwumiejscowych. Jeśli pilot latał samodzielnie startował w klasie jednomiejscowej jeśli z pasażerem w dwumiejscowej.

 
Polacy nie startowali, ponieważ wielu znanych pilotów szybowcowych w tym okresie zostało zweryfikowanych negatywnie (w rozumieniu ówczesnych władz) i odsuniętych od latania. Częściowo to zmienił - październik 1956 roku.
 
 
56
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lotnisko Leszno-Strzyżewice jest to cywilno-sportowe lotnisko usytuowane w miejscowości Strzyżewice w województwie wielkopolskim i częściowo na terenie Leszna, około 3 km na zachód od centrum miasta. Lotnisko należy do Aeroklubu Polskiego i jest użytkowane przez Centralną Szkołę Szybowcową Aeroklubu Polskiego oraz Aeroklub Leszczyński. Jest to jedno z największych w Europie lotnisk szybowcowych. Uroczyste otwarcie ślizgowej szkoły szybowcowej w Strzyżewicach nastąpiło 1 maja 1952 roku. Obowiązki komendanta objął w niej kpt. Zygmunt Richter. W 1954 roku rozegrano Międzynarodowe Zawody Szybowcowe. Dla organizacji tej imprezy zbudowano na lotnisku pierwsze murowane baraki przeznaczone dla kuchni i stołówki.  Do historii przeszły Międzynarodowe Zawody Szybowcowe w Lesznie w 1954 r., na których piloci latający na „Jaskółkach” zajęli siedem pierwszych miejsc. Po dwóch konkurencjach klasyfikacji indywidualnej 11 pierwszych miejsc zajmowali zawodnicy polscy.

Na zdjęciu grupa zawodników węgierskich na lotnisku w Lesznie w czasie trwania zawodów w 1954 roku. 

23

 Stempel z datą 13.6.54 – dzień otwarcia zawodów.

35

22

Trzy pierwsze polskie znaczki z motywem szybowca na tle nieba zaopatrzone datownikiem z Międzynarodowych Zawodów Szybowcowych w Lesznie w 1954 roku.

 36 

Poniższą kopertą nawiążę do powstania Centrum Szybowcowego opisanego wyżej w jego 30-lecie. 

29

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2. Szybowcowe Mistrzostwa Polski 04.07 – 17.07.1955
Jednomiejscowe i dwumiejscowe – Grudziądz, Lisie Kąty.
Wyniki końcowe po rezegraniu 5 konkurencji.
Jednomiejscowe:
1. Jerzy Wojnar Kraków
2. Edward Makula Katowice
3. Tadeusz Góra Bielsko Biała
Dwumiejscowe:
1. Adam Brzoza Warszawa
2. Maksymiliana Czmiel Wrocław
3. Ewa Nechay Kraków 

Z innych wyników: Stanisław Skrzydlewski z  Aeroklubu Bielsko-Bialskiego startując w 1955 r. w Szybowcowych Mistrzostwach Polski w Lisich Kątach, w kategorii szybowców dwumiejscowych (Bocian) z pasażerem (I. Kowalski), zajął 5 miejsce. W tymże roku otrzymał tytuł mistrza sportu w szybownictwie. 

24
Szybowiec Jaskółka bis Z.


Edward Makula wraz z mechanikiem napełniają zbiornik "Jaskółki bis Z" balastem wodnym. II Szybowcowe Mistrzostwa Polski rozgrywane w 1955 roku w Lisich Kątach. Były to pierwsze SMP w których dopuszczono zastosowanie balastu wodnego w startujących szybowcach.

 

25

 

26-

---------------------------------------------------------------------------------------------
 

Na kasowniku okolicznościowym nr 60118 VI Szybowcowych Mistrzostw Polski przedstawiono jednomiejscowy szybowiec „Jaskółka L”, wysokowyczynowy i rekordowy, którego konstrukcja stanowi rozwinięcie poprzednich wersji szybowca „Jaskółka”. Zbudowano cztery egzemplarze szybowca tego typu. Dane techniczne: rozpiętość skrzydeł 16 m, długość szybowca 6,8 m.

1960 rok 14-28 sierpnia VI Szybowcowe Mistrzostwa Polski, bez klasy – Leszno. Została zaliczona tylko jedna konkurencja i praktycznie zawody nie zostały rozegrane z powodu złej pogody, a między innymi VII miejsce – Zbigniew Kirakowski z Aeroklubu Gliwickiego zajął w tej jedynej zaliczonej konkurencji.

28

Pocztówka wydana na okoliczność VI Szybowcowych Mistrzostw Polski w 1960 roku w Lesznie. Na zdjęciu Szybowiec Jaskółka bis Z, SP-1520 w locie.

37

 38

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

1961 – 14-28 czerwca VII Szybowcowe Mistrzostwa Polski – Leszno.

32

33

34

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Argentyńska poczta wydała dwa znaczki pocztowe w hołdzie lotowi bez silnika na dzień przed rozpoczęciem „IX Mistrzostw Świata w Lotach Modeli”. Znaczek 5,60 $ pokazuje Skylark 3, który pozwolił „Rolfowi” Hossingerowi zdobyć mistrzostwo świata 1960 w Kolonii w Niemczech. Znaczek za 11 USD pokazuje argentyński szybowiec Super Albatros AB-1. 

16 17


Mistrzostwa Świata w Lotach Szybowcowych 1963 odbyły się w dniach 10–24 luty w mieście Junín w Argentynie. Wykorzystano udogodnienia terenu przy klubie szybowców Junín, który znajduje się obok parku przyrody Laguna de Gómez.

Była to IX edycja World Sailing Flight Championship, pierwsza, która odbyła się poza Europą i jak dotąd jedyna w Ameryce Południowej.

Udział wzięły 23 kraje reprezentowane przez 63 pilotów z 23 różnymi markami szybowców. Podobnie jak w dwóch poprzednich mistrzostwach, odbywających się w Niemczech i Polsce, startowali w klasach „Otwartej” i „Standard”.

Niemiecki Heinz Huth zdobył pierwsze miejsce w klasie Standard szybowcem Alexander Schleicher Ka 6, natomiast Edward Makula z Polski zajął pierwsze miejsce w klasie Otwartej z SZD-19 Zefir 2. W tym turnieju Heinz Huth uzyskał wyróżnienie bycia pierwszym pilotem, który dwukrotnie zdobył tytuł mistrza. 

1963 - Argentyna - IX Mistrzostwa Świata w Lotach Szybowcowych 

18 

Osiemnaście narodów, z dwudziestoma pięcioma pilotami, było reprezentowanych w klasie otwartej, a dwadzieścia trzy narody, z trzydziestoma ośmioma pilotami, w klasie standardowej.


Polak  Edward Makula z szybowcem SZD 19-2A „Zefir 2A” w klasie otwartej i niemiecki Heinz Huth z szybowcem Schleicher „Ka-6CR” w klasie standardowej zostali koronowani na Mistrzów Świata.
Latający Heinz Huth konsekwentnie zdobył wyróżnienie jako pierwszy pilot, który dwa razy z rzędu zdobył tytuł mistrza. 

Niektórzy zawodnicy osiągnęli: 

Najszybszy lot: Zostało to osiągnięte w piątym teście na trójkątnym obwodzie o długości 322 km (LDG-Carlos Casares-Pazos Kanki-LDG) w dniu 02/19/1963, zostało przeprowadzone przez polskiego pilota Jerzego Popiela na pokładzie SZD 19-2A „Zefir” 2A ”, przy średniej prędkości 95 355 km / h. Tym lotem udało mu się potwierdzić rekord polskiego trójkąta narodowego wynoszący 300 km.


Najdłuższy lot: Wykonał go polski Edward Makula w szóstym teście (Free Distance) 02/20/1963, wylądował w miejscowości El Nochero, niedaleko Santa Margarita (Santa Fe), granicząc z granicami Santiago del Estero i Chaco; przejazd w odległości 716 km.

Najkrótsza przebyta odległość:
Chilijski pilot Alejo Williamson w teście na wolnym dystansie przebył tylko 28 km i wylądował w pobliżu Fortín Tiburcio (Bs. As.).

Najwyższa osiągnięta wysokość:
Ten osiągnięty przez Finna Haralda Tandefelt 02/16/1963 podczas opracowywania czwartego testu (LDG-Parchment-Estancia San Alberto (Sta. Isabel-S. Fe) -LDG), na pokładzie PIK 16C „Vasama” , latanie w chmurach osiągnęło 7500 metrów.

Najobszerniejszy obwód trójkątny:
Został wykonany 02/19/1963, trójkąta o długości 322,7 km (LDG-Carlos Casares-Pazos Kanki-LDG)

Polscy zawodnicy startowali:

Edward Makula klasa: otwarta szybowiec: Zefir 2 nr startowy 47 nr rejestracyjny: SP-2371
Jerzy Popiel klasa: otwarta szybowiec: Zefir 2 nr startowy 49 nr rejestracyjny SP-2372
Józef Pieczewski klasa: standard szybowiec: Foka 4 nr startowy 68 nr rejestracyjny: SP-2363

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

1968.05.29 do obiegu pocztowego weszła seria znaczków poprzedzajacych XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Lesznie.
Na znaczkach przedstawiono szybowce:
* 1699 - Zefir,
* 1700 - Bocian,
* 1701 - Jaskółka,
* 1702 - Mucha,
* 1703 - Foka,
* 1704 - Pirat.
Ilość kopert FDC: 2 (Warszawa 1)


W obiegu do 1994.12.31. Projektantem zarówno znaczków jak i stempli okolicznościowych jako zapowiedź zawodów, jak również lotniczych plakatów dla lotu był J. Jaworowski.
Stemple wedlug katalogu Andrzeja Myślickiego:


* datownik numer 68097 Warszawa 1 29.V.68 fi 36 mm dla FDC XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata
* datownik mechaniczny z wymienianą datą numer 68421 Leszno 9-23.VI.68 wymiary 31 x 29 mmm XI Szybowcowe Mistrzostwa Świata Leszno 9-23.VI.1968


nie miały zastosowania dla poczty szybowcowej, która w czasie tych zawodów się odbyła. Dla poczty szybowcowej był zastosowany inny stempel, który wraz z opisem tej poczty jest pokazany w artykule „Szybowcowa lata 60”

 

19

20

21

Na zdjęciu szybowiec Foka 5 w locie.

39

40

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

49

 

50

51

 

52

 

53

 

54

 

55

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Szybowcowe Mistrzostwa Polski – Leszno, 24.05 – 08.06.1980
kl. Std (rozegrano konkurencji: 4)
1. Henryk Toboła (Piotrków)   
2. Franciszek Kępka (Bielsko Biała)   
3. Stanisław Witek (Wrocław)

 

27

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

MIĘDZYNARODOWE ZAWODY SZYBOWCOWE RADAWIEC DUŻY 1986.08.04

 

57

---------------------------------------------------------------------------------------

 

2 MISTRZOSTWA ŚWIATA W AKROBACJI SZYBOWCOWEJ Bielsko Biała, Polska, 1 - 15.08.1987 r.
W mistrzostwach wystartowało 32 zawodników z 7 państw.

Rozegrano sześć wiązanek konkursowych;
1) program znany (wiązanka pierwsza i czwarta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 4845,2 pkt.
2) program nieznany (wiązanka trzecia i szósta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 3641,0 pkt.
3) program dowolny (wiązanka druga i piąta) wygrał;
- Jerzy MAKULA, Polska, 7774,0 pkt.

 

1

2

13

14

15 

Wydane zostały dwie kartki związane z mistrzostwami oraz stempel  „1987.08.02. Bielsko Biała 1: Mistrzostwa Świata w akrobacji szybowcowej Worldgac '87”. Według katalogu Andrzeja Myślickiego nr 87159 datownik ręczny, jednodniowy o wymiarach 43 x 43 mm 

 

3

4 

Dzięki uprzejmości Pana Krzysztofa Cieslawskiego otrzymałem kilka zdjęć z tych mistrzostw.

 

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

 

-------------------------------------------------------------------------------------

 

47

 

48

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 IX SZYBOWCOWE MISTRZOSTWA EUROPY 1998
 

30

 

Wyniki końcowe - klasa standard – Polska (miejsce, maszyna, wynik).
5  Paweł FRĄCKOWIAK   Polska    LS 8    8328.0000
18  Zbigniew NIERADKA  Polska    SZD 55  7738.0000
26  Dariusz ZAWIRSKI   Polska    SZD 55  6966.0000


Wyniki końcowe - klasa 15 metrowa - Polska (miejsce, maszyna, wynik).
4  Mariusz POŹNIAK    Polska   ASW 27    8584.0000
7  Sebastian KAWA   Polska       ASW 27    8496.0000
10  Stanisław WUJCZAK   Polska    ASW 27     8242.0000


Wyniki końcowe - klasa otwarta - Polska (miejsce, maszyna, wynik).
3  Janusz CENTKA  Polska    ASW 22BL    8799.0000
8  Tomasz RUBAJ    Polska    ASH 25    8061.0000

 

31

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

41

 

42

 

43

 

44

 

45

 

46